Elke marketingstrategie begint met een marketingplan. Een goed doordacht plan is essentieel voor het slagen van elke marketingcampagne, omdat het de strategische routekaart biedt die marketeers nodig hebben om succes te meten en onderweg bij te sturen. Maar wat is een marketingplan precies? En waarom is het zo belangrijk? Een marketingplan helpt u de marketingdoelstellingen van uw organisatie te definiëren en te meten. Het geeft u ook een reeks strategieën en activiteiten om die doelstellingen te bereiken. Met andere woorden, met een goed doordacht plan kunt u zien waar uw marketinginspanningen naartoe moeten om uw bedrijf te laten slagen. Een goed marketingplan moet dingen bevatten als:
- Een duidelijk omschreven visie en missie
- Meetstrategieën
- Belangrijkste marketingdoelstellingen
- Strategieën om deze doelen te bereiken
- Middelen die nodig zijn om het plan uit te voeren
- Conclusie
Een duidelijk omschreven visie en missie
Eerst en vooral begint elke marketingstrategie met het creëren van een duidelijke visie en missie voor uw marketingprogramma. Waarom verkoopt u? Wat wilt u dat uw klanten ervaren? Dit zijn het soort vragen die u moet beantwoorden om een effectieve marketingstrategie op te stellen. Als u moeite hebt deze vragen te beantwoorden, kan het nuttig zijn wat marktonderzoek te doen. Dit zal u helpen uw doelgroep en hun behoeften, verlangens en frustraties met bestaande producten en diensten te begrijpen. Marktonderzoek is vooral belangrijk als u een nieuwe marketingstrategie ontwikkelt voor een product of dienst dat nog niet bestaat. U moet begrijpen wat uw product of dienst uniek en speciaal maakt. Alleen dan kunt u beslissen hoe u het beste vraag en bewustzijn voor uw product of dienst kunt opbouwen.
Meetstrategieën
Als u eenmaal weet wat u met uw marketingprogramma wilt bereiken, is het tijd om uit te zoeken hoe u de voortgang ten opzichte van die doelen kunt meten. Maar welke soorten statistieken moeten marketeers bijhouden? Dat hangt af van de marketingdoelstellingen die u in uw marketingplan hebt gespecificeerd. Misschien wilt u zaken bijhouden als: Het aantal websitebezoekers of abonnees op uw e-maillijst De hoeveelheid inkomsten die wordt gegenereerd uit nieuwe klanten Het percentage leads dat overgaat in verkoop Een waarschuwing: Raak niet verstrikt in ijdele meetgegevens die niet echt resultaten opleveren. Het kan bijvoorbeeld geweldig klinken als u het aantal volgers op uw social media-pagina’s verhoogt, maar als die volgers niet worden omgezet in klanten, helpt dat uw bedrijf niet echt. Houd dus de statistieken in de gaten die er echt toe doen.
Belangrijkste marketingdoelstellingen
Zodra u uw publiek begrijpt en de statistieken waaraan u succes zult meten, is het tijd om uw belangrijkste marketingdoelstellingen te bepalen. Een marketingdoelstelling is een specifiek doel dat uw marketingprogramma moet bereiken. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om de merkbekendheid met 10% te vergroten of 100.000 dollar aan nieuwe inkomsten uit online verkoop te genereren. U kunt ook doelstellingen hebben voor uw afzonderlijke marketingkanalen, zoals het verhogen van het aantal blogabonnees met 50% of het genereren van ten minste 10 verkoopleads uit PPC-advertenties per maand. Zodra u weet welke doelstellingen u wilt bereiken, kunt u overgaan tot de volgende stap in het proces: het bepalen van de marketingstrategieën die u zullen helpen die doelstellingen te bereiken.
Strategieën om deze doelen te bereiken
U hebt bepaald wat uw marketingdoelstellingen zijn, en nu is het tijd om de strategieën te bedenken die u zullen helpen die doelstellingen te bereiken. Een strategie is een specifieke actie om een gewenst resultaat te bereiken. Marketingstrategieën vallen meestal in een van de drie categorieën: Awareness, lead generation en sales conversion. Dit zijn allemaal belangrijke onderdelen van de marketingmix die in elk marketingplan moeten worden opgenomen. Als u een van deze onderdelen mist, zal uw marketingprogramma niet zo effectief zijn als het zou kunnen zijn. Awareness-strategieën zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen uw merk kennen, leuk vinden en vertrouwen. Hiertoe behoren zaken als contentmarketing, samenwerking met thought leaders of het bijwonen van evenementen in de branche. Lead generation-strategieën zijn erop gericht dat mensen je hun contactgegevens geven, zoals hun naam, e-mailadres of telefoonnummer. Verkoopconversiestrategieën helpen u leads om te zetten in betalende klanten door hen te informeren en hen zo snel mogelijk door de kooptrechter te helpen.
Middelen die nodig zijn om het plan uit te voeren
Voordat je begint met marketing, moet je een goed idee hebben van de middelen die je nodig hebt om je plan uit te voeren. Dit omvat alles van het aantal mensen dat u moet inhuren tot de apparatuur of software die u moet kopen. Als u bijvoorbeeld besluit om een social media-campagne te voeren, is het belangrijk om rekening te houden met de middelen die nodig zijn om een consistent berichtenschema te handhaven. U moet ook rekening houden met de kosten van de marketingactiviteiten die u wilt ondernemen. Als u bijvoorbeeld van plan bent een beurs bij te wonen, houd dan rekening met de reiskosten, standmaterialen, hotelovernachtingen en andere kosten die bij dit soort evenementen komen kijken. Uw marketing budget kan informeren veel van de beslissingen die u maakt in de hele marketing planning proces. Als u bijvoorbeeld besluit dat u slechts genoeg budget hebt voor één marketingcampagne, kunt u met behulp van strategische planning beslissen welke inspanning het hoogste rendement oplevert.
Conclusie
Het marketingplan is een routekaart die u helpt bij de marketinginspanningen die nodig zijn om vraag naar uw product of dienst te creëren. Met een goed doordacht plan begrijpt u waar uw inspanningen naartoe moeten om succes te boeken. U kunt beginnen met het duidelijk definiëren van uw marketingdoelstellingen, gevolgd door de strategieën die nodig zijn om deze doelstellingen te bereiken. Zodra u deze twee delen op hun plaats hebt, kunt u uitzoeken welke middelen nodig zijn om het plan uit te voeren.